| |
Ziarul Financiar
Un balans al emotiei...
de Virgil Oprina
...cu aceasta senzatie pleci de la spectacolul Un Tango mas de la teatrul
Odeon. Ca si cum, pentru o scurta perioada de timp, o confesiune te-a
rapit ritmului cotidian, facandu-te sa crezi ca intr-o buna zi, iesind
din lumea ta secreta, vei simti ca si tu te afli de fapt printre dansatorii
de Tango.
Nascut dintr-o idee a lui Razvan Mazilu si dirijat scenic de Alexandru
Dabija, spectacolul are ceva din discretia unei batai pe umar cu care
un amic mai mult sau mai putin cunoscut iti atrage atentia spre o senzatie
de mult incercata, poate niciodata inteleasa. Aceea pe care o poate oferi
un pas de dans paradoxal prin definitie, unul inainte - doi inapoi, catre
o armonie plina de tensiuni ramasa suspendata in aer, un ritual, un fel
de schimb in care partenerii isi daruiesc gratie si pasiune unul altuia
si fiecare siesi. Cam acesta ar fi mesajul tangoului povestit de Monica
Petrica, Razvan Mazilu si de cele patru perechi de dansatori cotropiti
de fiorul dansului argentinian.
Discret intr-adevar in emfaza aparenta a temei propuse, spectacolul cu
valente camerale se desfasoara in intimitatea stricta a spatiului scenic,
unde publicul imparte spatiul mirajelor cu dansatorii - personaje ale
acestui scurt plonjon in universul tangoului. Fara a vrea doar sa demonstreze
sau sa informeze, acest colaj de numere coregrafice poarta cu sine fiorul
emotiei si al performantei coregrafice a celor doi protagonisti profesionisti.
O performanta obtinuta cu truda, dar si cu multa pasiune, care din fericire
nu a esuat in zona unei simple demonstratii de forta sau mobilitate. Aflata
sub un echilibru initial fragil, relatia dintre coregrafia si interpretarea
de mare acuratete a cuplului principal si evolutia celor patru perechi
de iubitori ai tangoului a functionat fara gres. Excelenta oarecum taioasa
- si obtinuta pe cai obiectiv diferite de cele ale nativilor Tangoului
- a gestului profesionist, a fost umanizata si adusa printre cei prezenti
in sala de pasii plini de subtila candoare al grupului de dansatori compus
din Amalia Iscu, Anisia Popescu, Cristina Patru, Monica surubaru si perechile
lor Daniel Mandita, Lucian Stan, Gilbert Iscu si Catalin Valeanu, sau
clubul Tangotangent.
In mod paradoxal, ca si Tangoul, spectacolul nu impresioneaza si prin
efecte vizuale. Luminile nu s-au putut ridica peste conditia lor tehnica
intrinseca - veche meteahna de inzestrare a teatrelor noastre - iar costumele
ne-au trimis cu gandul la dimensinea mai putin placuta a productiilor
(aproape fara) de buzunar. Atunci insa cand Ideea are ceva de spus si
mai are si cu cine, lucruri atat de importante in economia spectacolului
trec in planul secund al perceptiei.
Un Tango mas are prin concizia lui ceva din efectul unui haiku. Sunt 60
de minute in care prin mijloace aproape exclusiv nonverbale o mana de
oameni ne fac sa simtim ca nu suntem singuri, exhiband cu simplitate fotograme
din existenta lor si a multor altora. O multime de dansatori de Tango,
ca si noi.
Sus
Adevarul literar si artistic
Tango si rafinament – Un Tango mas
de Oltea Serban Parau
Mi-am schimbat de mai multe ori parerea despre acest gen muzical si coregrafic
atat de popular in ultimele decenii, pe nume tango, intrebandu-ma repetat
ce il face atat de fascinant in ochii publicului, care de mult nu mai
este strict cel din Argentina si Uruguay.
Dansul a parasit bordelurile din Buenos Aires la cumpana dintre veacurile
al XIX-lea si XX, reusind sa se clasicizeze in doar cateva decenii. Purtator
al mai multor amprente distincte precum ritmul, armonia si orchestratia
(din care nu lipsesc acordeonul traditional – bandoneonul, vioara si contrabasul),
tangoul este astazi disponibil gratie CD-urilor in versiuni dintre cele
mai diverse. Si ne referim aici la culegeri de inregistrari clasice, fie
ele populare, fie ridicate la rang de muzica “scrisa” de numerosi compozitori,
dintre care cel mai important ramane Astor Piazzola, cu sofisticatele
sale aranjamente simfonice.
Viabilitatea de viitor a genului, faptul ca tangoul reprezinta in continuare
un drum deschis este elocvent ilustrat de faptul ca e studiat cu pasiune
in tot mai multe tari si asociat cu tot mai diverse stiluri muzicale,
de la jazz la hip hop, asa cum s-a intamplat si in inspirata selectie
muzicala a spectacolului Un Tango Mas. Si prin aparitia acestui spectacol,
Teatrul Odeon, alaturi de alte teatre precum TNB, Bulandra, dar nu numai,
dau semne clare si constante de preocupare in a atrage categorii cat mai
largi de public, de a varia paleta stilistica a mesajului teatral. Raspunzand
astfel cu o oarecare intarziere tendintei companiilor particulare, teatrul
marilor scene se asociaza tot mai mult cu muzica, dansul si artele multimedia.
In centrul acestui eseu coregrafic ce dureaza doar o ora se gasesc cuplul
Monica Petrica – Razvan Mazilu, care ne ofera in coregrafia lui Razvan
Mazilu o rafinata panorama a starilor pe care acest dans si conotatiile
lui semantice le sugereaza celor mai multi dintre noi.
Interesant este insa extrem de bine controlatul contrapunct intre cuplul
central de balerini profesionisti si cele patru perechi de dansatori de
tango profund umani, naturali si autentici (Amalia Iscu, Anisia Popescu,
Cristina Patru, Monica Surubaru si Lucian Stan, Gilbert Iscu, Catalin
Valeanu si Daniel Mandita, care este si coordonatorul clubului Tangotangent).
Monica Petrica si Razvan Mazilu sunt... inuman de expresivi, fiecare miscare
a lor pune aerul in vibratie, fiecare gest transmite si induce sentimente
acute, exhiband un erotism pe cat de evident, pe atat de rafinat.
Incercarea lui Razvan Mazilu de a propune aceasta idee de spectacol (regia
Alexandru Dabija, costumele Wilhelmina Arz) implica unele riscuri, invecinarea
esteticii tangoului cu lumea telenovelei reprezentand principala capcana.
Un tango mas este un spectacol ce ne aminteste ca acel superb si fascinant
spatiu geografic i-a dat lumii pe Luis Bunuel, pe Joge Luis Borges, pe
Gabriel Garcia Marquez si nu are nici cea mai mica legatura cu produsele
de consum media care sunt telenovelele. Iar arta de a evita in ziua de
astazi aceasta capcana nu este la indemana oricui.
Sus
Jurnalul National
Razvan Mazilu – Omul zilei
Cea mai recenta premiera a lui se cheama, incitant, "Un tango mas"
de Claudia Daboveanu
Binecunoscutul coregraf si dansator a initiat in 2001 o serie de spectacole
de dans, intitulata "Dans la Odeon". "Un tango mas"
este cel mai recent spectacol din acest program, in care o are ca partenera
pe Monica Petrica. O ora, o poveste de dragoste adevarata, decupata din
viata, cu tot ce implica ea: pasiune, tradare, sinceritate, minciuna,
tandrete, cearta, ura, impacare, despartire. Sau nu. Un tango argentinian
se danseaza daruindu-te total. Fara compromisuri. Pe tine, ca privitor,
te intereseaza mai ales picioarele dansatorilor, pe cand dansatorii sunt
preocupati in egala masura si de expresivitatea corpului si-a bratelor,
si de intensitatea privirii. Ca-i vorba de milonga, boleo, orillero, choclo,
lunfardo ori sentada, tangoul argentinian pare sa aiba radacini in negurile
istoriei vechilor greci, desi data sa de nastere e plasata undeva la finele
secolului al XIX-lea, in bordelurile din Buenos Aires. Cu asemenea "parinti",
tangoul nu poate fi decat un amalgam de erotism, lascivitate si fericire
razboinica. Nici unul dintre parteneri nu poate trisa, amandoi trebuie
sa straluceasca. "Un tango mas" este un spectacol in care cele
doua stele, Razvan Mazilu si Monica Petrica, sunt puse in valoare si de
regia lui Alexandru Dabija, si de costumele Wilhelminei Arz, si de dansatorii
de la clubul Tangotangent.
De la debutul sau din 1995, in "Dama cu camelii", Razvan Mazilu
a evoluat ca dansator, dar a semnat si coregrafia multor spectacole de
la Opera Romana, TNB, Teatrul Odeon, Clubul Prometheus etc. "Jocul
de-a Shakespeare", "Ingerul albastru", "Anna Karenina",
"Rosu si Negru", "Vorbeste-mi ca ploaia si lasa-ma sa te
ascult", "Sell me!", "Portretul lui Dorian Gray"
si "Simfonia fantastica" sunt numai cateva dintre spectacolele
al caror protagonist a fost.
Sus
Atelier Liternet
Razvan Mazilu: Tangoul inseamna in primul rand libertate
de Gina Serbanescu
Gina Serbanescu: Se danseaza din ce in ce mai mult tango in Romania.
Credeti ca e o vreme a tangoului? Care ar fi cauzele acestei mode?
Razvan Mazilu: Mai devreme sau mai tarziu si in Romania patrunde cea ce
se petrece in alte spatii culturale, de la vestimentatie la dans. Este
si o vreme a tangoului, desigur, se poate spune si asa, dar cred ca e
mai mult decat atat. Acum doi ani cand am montat Portretul lui Dorian
Gray, simteam ca totul in jurul meu aducea la suprafata ceea ce inseamna
Oscar Wilde, opera lui, viata lui, universul lui. Cred, fara indoiala,
ca un act artistic prinde forma atunci cand e timpul sau, iar acesta este
si cazul tangourilor. Ele exista in jurul nostru ca repere, dar ni se
par mai elocvente, mai puternice, pentru ca noi incepem sa ne raportam
la ele si ne cufundam in aceste povesti. Eu ma bucur ca se petrece acest
fenomen in Romania, pentru ca e un semn de libertate de expresie.
G.S.: Credeti ca tangoul va caracterizeaza mai mult decat alte tipuri
de limbaj coregrafic?
R.M.: Poate ca da, de vreme ce am fost tentat sa aleg aceasta directie
si pentru ca, asa cum il simt eu, este un dans puternic, visceral, viguros,
masculin si feminin in acelasi timp.
G.S.: Ce reprezinta Un tango mas pentru cariera dumneavoastra, atat ca
interpret cat si coregraf?
R.M.: Reprezinta in primul rand descoperirea unei lumi fascinante, aceea
a tangoului. Un tango mas este un spectacol de tango, despre tango, dar
si un spectacol de dans contemporan, in care sunt pastrate temele tangoului,
mergandu-se in acelasi timp dincolo de ele printr-un alt limbaj de dans,
pastrandu-se mesajul originar emanat de milonga, dar printr-o incercare
de a-l transmite altfel.
G.S.: Ce ne puteti spune despre dansatorii implicati in spectacol, cum
a decurs colaborarea cu membrii clubului Tangotangent?
R.M.: Mie intotdeauna mi-a placut sa lucrez cu neprofesionisti ai dansului,
e si cazul colaborarii cu actorii, in cadrul spectacolelor de teatru-dans,
actorii avand o alta pregatire in planul plasticii corporale. Cand am
asistat prima oara la o petrecere de milonga, m-am gandit ca acea atmosfera
de realism si naturalete ar putea fi mutata pe scena Odeonului. Din punct
de vedere coregrafic am intervenit si in dansul lor, asta pentru ca dramaturgia
sau tensiunea crearii unor momente o cereau, dar ei ca limbaj au fost
aceeasi ca in cotidian. Trebuie spus ca au fost extrem de seriosi, de
docili, asa cum ar trebui sa fie toti artistii profesionisti.
G.S.: Acum sa trecem la profesionisti. In ce consta aportul lui Alexandru
Dabija la acest spectacol?
R.M.: In primul rand, Sandu m-a scos pe mine din patosul pe care eram
tentat sa il pun tot timpul in prim plan, apoi a venit cu accentele sale
de umor, chiar cu o doza de non-conformism, avand in vedere ca pentru
unii poate parea ciudat ca intr-un astfel de spectacol sa vada garduri
de plastic, pizza sau beculete in scena. Desigur, nimic nu e nou sub soare,
dar la noi lumea are de cele mai multe ori o perceptie gresita despre
tango. Stiu persoane care se asteptau la ceva extrem de elegant, de senzual,
sofisticat, decadent...
G.S.: Dar a fost si doza aceasta...
R.M.:Desigur, a fost si doza aceasta, dar scopul a fost in primul rand
simplitatea... Alexandru Dabija a mers, inainte de orice, pe valorizarea
dansului. Prin aceasta cred ca se poate vedea o regie buna, si anume regia
care nu se vede...
G.S.: Si totusi, stilul sau se simte, dar asa cum vedem si pe afis, acesta
este un spectacol de Razvan Mazilu!
R.M.: Da, pentru ca este un spectacol de dans, dar in acelasi timp sunt
clare caracteristicile regizorale paradigmatice pentru Alexandru Dabija,
o anumita dualitate de factura tragicomica, ironia...
G.S.: Cred ca s-a mulat foarte bine pe stilul sau tangoul, care are niste
radacini profund tragice...
R.M.: Lui Alexandru Dabija ii place foarte mult tangoul, de fapt colaborarea
noastra a inceput tot cu un tango, pe care l-am coregrafiat pentru spectacolul
Fratii de la Teatrul Odeon. Chiar radeam cu el la un moment dat, spunea
ca suntem urmariti de tango! In plus, el a stiut sa creeze o atmosfera
extraordinara la repetitii (mi-a parut foarte rau cand s-au terminat!).
La astfel de repetitii ai sentimentul ca poti face orice, ca poti dansa
pe pereti!
G.S.: Revenind la structura dramaturgica a spectacolului, credeti ca exista
o esenta teatrala a tangoului, este el usor de integrat lumii teatrului?
R.M.: Da, tangoul este prin excelenta unul dintre putinele dansuri teatrale,
atat in sensul spectaculozitatii, al actiunii, cat si in sensul potentialului
inscenarii, incat fiecare dans pare cumva "pus in scena", fie
ca este improvizat, fie ca este coregrafiat.
G.S.: Exista un alt tip de dans care s-ar incadra la fel de bine intr-o
astfel de punere in scena?
R.M.: Cred ca cel mai bine ar urma aceasta schema stiluri de dans care
apartin epocii noastre, precum disco, sau hip-hop...
G.S.: Mai nou hip-hopul nu intra deloc in contradictie cu spiritul tangoului...
R.M.: Va referiti, desigur la abordari de tip Gotan Project, care au compus
unele piese plecand de la hip-hop... In strainatate e primita cu mult
mai multa deschidere fuziunea dintre genuri. La noi, cand se incearca
astfel de sincretisme, foarte multa lume e crispata, reticenta. In cazul
coregrafiei, incercarile de a realiza sinteze intre genuri sunt adesea
privite ca pericole care ar putea "strica dansul", care i-ar
putea afecta puritatea. Din pacate, avem nevoie de mai multa receptivitate,
chiar de o anumita educatie in a ne informa...
G.S.: Dar daca am incerca sa inscenam, pe modelul spectacolului dumneavoastra,
valsul? S-ar ajunge probabil la situatii parodice!
R.M.: Dar si Un tango mas are situatii parodice! Exista in spectacol o
miscare... "jucausa", inspirata din dansurile de la nuntile
romanesti. In copilarie, asistand la o nunta, am vazut perechi care dansau,
tampla langa tampla, intr-un mod care mi s-a parut foarte trist in patetismul
sau... Am tinut minte imaginea asta, pe care am introdus-o ca un leitmotiv
in spectacol.
G.S.: Exista si un moment in care dansati singur la un moment dat, langa
perechea Daniel Mandita-Amalia Iscu, iar acea coregrafie poate sugera
un dans popular romanesc...
R.M.: Stiu la ce moment va referiti, in acest caz m-am gandit mai degraba
la pasul unui nebun, melodia pe care dansez acolo se numeste Balada para
un loco (Balada pentru un nebun). Versurile sunt foarte emotionante si
cer, prin contrast, o astfel de miscare.
G.S.: Acum va voi adresa o intrebare mai relaxanta, poate chiar amuzanta!
Dintre toate femeile celebre ale istoriei (indiferent de domeniu), pe
care ati invita-o sa danseze tango cu dumneavoastra?
R.M.: O, sigur, va pot da cateva nume, dar v-as putea spune si anumiti
barbati pe care i-as invita la dans, pentru ca, dupa cum stiti, se zice
ca tangoul a inceput ca un dans intre barbati! Asa ca va voi enumera personalitati
pe care le-as invita la dans... sau personaje... Eu as invita-o la dans
pe... Doamna Clara! Apoi, pe Bette Davis, pe Olga Tudorache, pe Thomas
Mann, pe Ava Gardner, pe Mateiu Caragiale, pe Virginia Wolf, dintre personalitatile
politice pe Margaret Thatcher, dintre regizori pe Pedro Almodovar si Bob
Fosse (sunt tare curios ce regie ar "scorni" dintr-un tango!).
G.S.: Nu intamplator am lasat la final o intrebare pe care oricum ati
anticipat-o la inceputul discutiei noastre: care sunt, in viziunea dumneavoastra
principalele caracteristici ale tangoului?
R.M.: Dupa cum spuneam, in primul rand tangoul inseamna pentru mine o
mare libertate de expresie. Eu cunosc multi privitori de tango, iar acesta
e un semn ca vor sa se simta liberi si sa prinda ceva din spiritul tangoului,
care e, in primul rand, repet, libertate. In plus, am descoperit, odata
cu spectacolul Un tango mas, odata cu colaborarea cu dansatorii clubului
Tangotangent, cu participarea mea la cateva petreceri de tango, cu colaborarea
cu Alexandru Dabija, ca tangoul inseamna mai mult decat cliseele propagate:
erotism, pasiune, incrancenare, sange fierbinte. Tangoul este bucurie,
comunicare intre parteneri, are si o latura plina de umor. Si mai este
si o posibilitate de a reinventa clipa dansata. Depinde la ce te opresti,
depinde ce iti doresti de la un tango.
Sus
Saptamana financiara
Dans la Odeon
de Andra Dumitrescu
Nu trebuie decat sa vezi (sau sa auzi) numele spectacolului - Un tango
mas – si tentatia de a descoperi ce se intampla in spatele unui asemenea
eveniment este evidenta. Razvan Mazilu, coregraf si dansator, autor al
coregrafiei mai multor spectacole dintre care amintim „Jocul de-a Shakespeare“,
„Anna Karenina“ sau, mai recent, „Portretul lui Dorian Gray“, lanseaza
in 2001 o serie de spectacole in cadrul programului „Dans la Odeon“. Ultima
realizare, aceasta poveste in pasi de tango, ii aduce in fata publicului
pentru o ora chiar pe Razvan Mazilu alaturi de Monica Petrica intr-un
emotionant ritual al dansului. Reusesc cu eleganta si pasiune sa ofere
spectatorului stari de veselie, erotism, nepasare si chiar teama sau neputinta
doar prin miscari gratioase, pasiune si daruire totala pe acorduri argentiniene.
O poveste ca multe altele care inseamna si dragoste, si ura, pasiune,
cearta si despartire, toate facute cu multa expresivitate. Ca spectator
esti tentat sa privesti mai ales miscarea picioarelor, doar ca mesajul
corpului, al privirii si calitatile trupesti ale protagonistilor sunt
punctul forte al acestei povesti de dragoste transpuse pe ritmuri argentiniene.
Combinatia dintre gingasie si nebunie, dintre rafinament si brutalitate
actioneaza aproape perfect, captiveaza si incanta privirea. Niciunul dintre
parteneri „nu are voie“ sa greseasca, iar sub coordonarea scenica a lui
Alexandru Dabija si pusa inca o data in valoare de costumele Wilhelminei
Arz, fiecare reuseste sa transmita sentimente a caror intensitate te patrunde.
Evolutia celor patru perechi de iubitori ai tangoului (care nu au o poveste
a lor in spectacol) functioneaza la fel de bine. Ei sunt doar impatimiti
ai acestui dans. Cuplurile Daniel Mandita - Amalia Iscu, Cristina Patru
- Gilbert Iscu, Anisia Popescu - Lucian Stan si Monica Surubaru - Catalin
Valeanu sau clubul Tangotangent (al carui coordonator este Daniel Mandita)
completeaza tabloul dansului si amplifica atat emotia pe care acesta o
transmite, cat si puterea limbajului nonverbal. Un tango mas este un spectacol
care demonstreaza ca, daca ai ceva de spus si stapanesti mijloacele prin
care vrei sa o faci, chiar daca ele sunt simple, rezultatul poate fi fascinant.
Sus
Revista Cultura
Tangoul si mastile sale - Un tango mas
de Gina Serbanescu
Orice spectacol are ca subiect timpul, indiferent ce tema ar propune
montarea respectiva. Aceasta este aproape o banalitate, nimic mai simplu
decat sa observam ca orice act artistic este receptat, judecat, analizat,
in functie de dimensiunea temporala pe care o aduce sau la care se raporteaza.
Auzim adesea: "Am vazut un spectacol la moda", sau "Mi-a
placut pentru ca ma ducea in alt timp", sau "Are meritul de
a aduce actiunea in timpul nostru".
Spectacolul Un tango mas, de la Teatrul Odeon, nu eludeaza nici el aceasta
regula. La inceput suntem plasati in atmosfera unei seri fermecatoare
si nostalgice dintr-un club in care se danseaza tangoul argentinian in
acceptiunea sa originara, cu sufletul in palma, asa cum aflam de la coordonatorul
grupului. "Asa dansam tangoul acum", ni se spune... Este cat
se poate de limpede ca nu avem de-a face cu un acum al acestor vremuri,
ci cu un acum, care isi primeste acest statut dintr-o puternica translatie
a unui atunci.
Prezenta in scena a cuplului interpretat de Monica Petrica si Razvan Mazilu
ne aduce, insa, in acel acum in care putem sa ne simtim "acasa",
fara a fi nostalgici, nu numai prin varianta coregrafica in care cei doi
se integreaza, ci mai ales prin modul, deloc lipsit de dramatism, in care
rezervorul originar al tangoului, este integrat in cerintele corpului
in miscare din aceste vremuri. Cu alte cuvinte, povestea devine clara
numai cand ajungem sa avem acces la metafora pe care o propune. Sa nu
ne lasam inselati de aparenta simplitate a actiunii scenice!
Exista, in acest spectacol, doua lumi, aparent opuse si trei planuri de
actiune coregrafica: lumea tangoului argentinian, asa cum era el dansat
la originile sale, cu sentimentele integrate in rigoarea matematica a
pasilor, in desenul perfect al dansului hranit de tragismul inceputurilor
si o alta lume care vine, ca un copil rebel sa ii sfideze pe cei ce l-au
nascut. (Nu putem sa nu remarcam aici ca mentionatul contrast intre lumi
este sugerat inca de la debutul confluentei celor doua planuri de expresivitatea
chipului lui Razvan Mazilu, care se dovedeste din nou cel mai bun actor
integrat lumii dansului sau, invers, cel mai expresiv dansator din perimetrului
teatral din Romania).
Cele trei planuri de actiune coregrafica respecta aproape un scenariu
propus de Hegel pentru intreaga realitate: teza-antiteza-sinteza. Teza
este reprezentata de lumea tangoului originar, antiteza de contrastul
adus de cuplul Razvan Mazilu-Monica Petrica, iar sinteza este indeplinita
de transfigurarea principiilor tangoului intr-o forma de dans contemporan
care transcende canoane temporale sau delimitari spatiale.
Dansul final al cuplului principal (care comunica , trebuie sa o spunem,
asa cum rar se poate vedea pe scenele romanesti) sugereaza nu neaparat
o impacare a lumilor, ci tranformarea exactitatii matematice a tangoului
traditional intr-o forma de dans care accede la ideea de zbor, tendinta
paradoxal potentata tocmai de restrangerea spatiului aflat la dispozitia
dansatorilor.
Finalul spectacolului, cu cele patru cupluri de interpreti de tango traditional,
dansand in jurul cuplului Razvan Mazilu- Monica Petrica, accentueaza mesajul
propus prin intentionalitatea coregrafiei. Este extrem de inspirat statismul
celor doi, asezati la o masa. Faptul ca se privesc in ochi, impune esenta
insasi a tangoului, contopirea prin comunicarea din priviri, dupa ce tot
ce a fost spus prin trup s-a epuizat. Cand trupurile "tac",
privirile continua ritmul.
Ce trebuie retinut din acest spectacol, dincolo de lupta si armonizarea
lumilor, dincolo de planurile discursive ale coregrafiei?
Marca inconfundabila a directiei de scena a lui Alexandru Dabija. Ce alt
regizor de la noi ar fi reusit sa impuna cu atata claritate planului scenic,
dualitatea tangoului, scenariul tragicomic al confruntarii lumilor mentionate
si emotia lipsita de patetism care invaluie finalul?
Profesionalismul membrilor clubului "Tangotangent", rigoarea
cu care si-au asumat misiunea, si, trebuie spus, prezenta scenica a coordonatorului
Daniel Mandita.
Frumusetea si gratia Monicai Petrica, splendid corelate cu capacitatea
de a asuma orice tip de discurs coregrafic.
Coregrafia si interpretarea lui Razvan Mazilu prin care se legitimeaza
prezenta acestui spectacol in spatiul teatral, aflat intr-o confluenta
necesara si din ce in ce mai solida cu lumea dansului.
Mastile tangoului: tangoul se impune ca personaj principal care asuma
diverse masti "dictate" de dimensiunile temporale, de necesitatea
transfigurarilor, de ceea ce, pana la urma, fiecare dintre noi este obligat
sa vada despre sine in sinceritatea pasilor si privirilor unui dansator
de tango.
Sus
Evenimentul Zilei
Versuri dansate: "Inca un tango" cu Razvan Mazilu
de Simona Chitan
Balerinul o are partenera pe Monica Petrica, maine-seara, la Odeon.
Spectacolul "Un tango mas" ("Inca un tango"), in care
protagonistii Razvan Mazilu si Monica Petrica se intorc la forma primara
a tangoului argentinian, se joaca maine-seara, la Teatrul Odeon.
Razvan Mazilu spune ca in spectacolul montat de Alexandru Dabija e vorba
despre singuratate si orgoliu, despre inaltare si cadere si, cel mai mult,
despre emotie si frangere, intr-un spatiu de mahala. Spectacolul se joaca
cu casa inchisa de la premiera de pe 12 mai.
EZV: Ce te-a fascinat in tangoul argentinian? De ce acest
spectacol?
Razvan Mazilu: Provocarea este de a ma raporta eu, in
calitate de coregraf de dans contemporan, la acest mare fenomen cultural
care este tangoul argentinian.
Spectacolul se vrea a fi unul de tangou, dar si "despre" tangou.
Nu are un story, nu este narativ si nici nu am vrut sa mimam atmosfera
de Buenos Aires - totul se poate petrece in Argentina sau aiurea, nu are
importanta.
M-au interesat mai mult teme, ca relatia barbat-femeie, dragostea, singuratatea.
Costumele colegilor tai, cu exceptia costumului tau si al Monicai, sunt
lipsite de stralucire. De ce s-a ales varianta asta?
Totul se petrece la margine de oras. Tangoul nu s-a nascut in saloane
snoabe, in lux, ci in bordeluri si carciumi.
Kitsch-ul asumat si deriziunea s-au impus astfel de la sine in spectacol.
Eu si partenera mea suntem ca doi excentrici aterizati intr-un astfel
de spatiu.
Nu te-a deranjat amatorismul grupului de la Clubul Tangotangent, alaturi
de care dansezi?
Tocmai in asta consta provocarea - sa punem fata in fata lumea dansatorilor
profesionisti si pe cea a neprofesionistilor, intr-o incercare de a destructura
limbajul de tangou clasic si de a-l mixa cu elemente de dans contemporan.
Intr-adevar, acesti oameni nu au nicio legatura cu lumea dansului profesionist
si au joburi dintre cele mai diverse, dar au ca suprema pasiune tangoul
argentinian, pe care-l danseaza asa cum se danseaza in orice local, in
orice club de tangou din lume.
Cum ai colaborat cu regizorul Alexandru Dabija? Care a fost amprenta lui
la textura acestui spectacol?
Este foarte interesant cum lucreaza un regizor de teatru la un spectacol
de dans: il articuleaza, ii rotunjeste momentele, creeaza tensiunea, pune
semnele de punctuatie. Umorul, ironia din spectacol i se datoreaza lui
Sandu Dabija.
Cum ai lucrat cu partenera ta, Monica Petrica? Care sunt resorturile momentului
vostru de dans pe masa, din final, ce emotioneaza prin ideea de frangere
a femeii prin iubire?
Monica este o excelenta balerina si un om cu totul special, de mare clasa,
un artist dezinhibat si fara prejudecati. Toti spectatorii ne-au semnalat
secventa de dans de pe masa de doi metri patrati ca pe un moment plin
de emotie, in care fiecare se poate regasi.
La un moment dat, un dansator recita un monolog despre tangou. Subscrii
ideii ca tangoul este un dans orgolios?
E vorba de fapt despre versurile unui cantec celebru, "Asi se baila
el Tango" ("Asa se danseaza Tangoul"), scris in 1942.
Versurile sunt scrise de Marvil - pseudonimul lui Elizardo Mart’nez Vilas,
iar interpretarea cea mai faimoasa apartine lui Alberto Castillo, cel
care canta piesa si in spectacolul nostru. Putem spune ca aceste versuri
reprezinta un fel de "ars poetica" sau... tango-etica din perspectiva
lui Vilas si contin o lista de gesturi, miscari de tangou si suite.
Cine poate executa miscarile si poate planifica succesiunea lor poate
sa danseze efectiv pe versuri.
Care sunt urmatoarele tale proiecte?
Lucrez la coregrafia spectacolelor "Burghezul gentilom", la
Teatrul National, si "Hamlet Machine", la Odeon. In toamna,
doresc sa fac o gala de dans "Razvan Mazilu si invitatii sai",
cu invitati din strainatate, ale carei incasari sa fie donate liceelor
de coregrafie din tara.
Sus
Cotidianul
Mazilu loveste si consoleaza la Odeon
de Catalina George
Razvan Mazilu si Monica Petrica se cearta printr-un dans pe scena. „Inca
un tango“ te tine continuu cu ochii pe ei. In rolurile principale din
spectacolul de la Odeon, „Un tango mas“ („Inca un tango“), Mazilu si Monica
Petrica reusesc sa povesteasca prin miscari de tango stilizat asa cum
altii o fac prin replici bine strunite. Buna dispozitie, jocul vesel,
nepasator, jocul erotic, teama, nesiguranta, neputinta de a iesi din constringerile
pe care singur ti le impui, toate isi gasesc locul in povestea dansata
de cei doi. De la bun inceput, protagonistii combina eleganta cu vitalitatea,
delicatetea cu brutalitatea. Amindoi poarta costumatie de seara si totusi
maninca, pofticiosi ca niste copii, inghetata la cornet. Intra intr-un
local de noapte unde, dupa ce se arata fiecare foarte preocupat de propria
inghetata, isi arunca desertul neterminat peste cap. In local, patru cupluri
continua sa danseze fara sa-i ia prea tare in seama, iar noii sositi incep
un joc cu miinile pe podea. La inceput, ei se misca la fel si afiseaza
siguranta. Pentru ca sa ajunga, in cele din urma, de la simple provocari
la o cearta pe ringul de dans. Razvan Mazilu o tine linga el si apoi,
arogant, o alunga, iar Monica Petrica vrea sa se apropie de el si apoi,
blazata, renunta.
Daca-i privesti cu minimum de atentie pe dansatorii din „Un tango mas“,
gasesti altceva in stilul fiecarui cuplu. Miscarile lor au ceva vesel
si prietenesc, ceilalti par mai degraba sofisticati. Nu poti sa nu observi
cum se imbratiseaza aproape ca niste adolescenti cei din coltul drept
al scenei. Cuplurile Daniel Mandita-Amalia Iscu, Cristina Patru-Gilbert
Iscu, Anisia Popescu-Lucian Stan si Monica Surubaru-Catalin Valeanu par
interesate doar sa danseze impreuna. Ei nu au o poveste a lor, asemenea
lui Petrica si Mazilu, ci pun in miscare tangoul ca niste simpli pasionati
ai genului. Ceea ce si sint, pentru ca toti opt fac parte din Clubul Tangotangent.
Daniel Mandita, instructor de dans, povesteste: „Intr-o seara, anul trecut
in vara, dansam cu prietenii intr-un club. Razvan Mazilu ne-a vazut pe
mine si pe Amalia si a intrebat-o imediat pe prietena comuna care-l invitase
«crezi ca s-ar supara daca le-as propune sa facem un spectacol impreuna»?“.
Dupa spusele lui Mandita, ei au incercat sa arate emotiile contrastante
adunate in tango, indiferent daca e dansat de un profesionist sau de un
amator. Iar asta le-a reusit din plin.
Sus |
|